Удължете живота на вашата кола

Ако вашата кола е едно от най-ценните ви притежания и всекидневно зависите от нея, за да се предвижите от едно място до друго, то несъмнено трябва да полагате нужните грижи за нея.

С нарастващите цени на горивата и скъпите ремонти на автомобилите, последното нещо, което искате, е от немарливост да развалите колата си. Именно поради тази причина е важно от време на време да поддържате автомобила си и да проверявате дали работи правилно.

Поддръжката му може да бъде толкова лесна, колкото проверката на нивото на течностите и състоянието на гумите. Само така ще можете да си гарантирате, че ще продължите да използвате вашия автомобил възможно най-дълго и с най-малко ремонти.

Представяме ви една интересна инфографика, която ще ви насочи как да удължите живота на вашата кола.

Удължете живота на вашата кола с Autoo

Ако вашият автомобил се нуждае от подмяна на някои авточасти, за да бъде в пълна изправност, то посетете http://autoo.bg, където ще откриете богат каталог части, подходящи за всички марки и модели коли.

Как да смените амортисьорите на вашата кола

Кратко техническо ръководство в помощ при смяна на амортисьори

Износените, или повредени амортисьори са опасни и трябва редовно да проверявате тяхната изправност. Износените амортисьори позволяват на колелата да отскачат и тялото на колата се тресе и накланя. Износването на гумите става по-бързо поради допълнителната топлина, която се отделя и ефективността на спирачките е драстично намалена, тъй като контактът гума-път е неадекватен.

Смяна на амортисьори

Ето няколко важни неща, за които трябва да следите:

✔️ Разхлабена или повредена гарнитура
Проверете дали закрепванията са здрави, не липсват гумени уплътнения и че всички болтове са здрави. Амортисьорът няма да изпълнява задачата си, освен ако не е закрепен правилно.

✔️ Теч на амортисьора
Проверете внимателно амортисьора за теч и се убедете, че, той идва конкретно от него, а не от някоя друга част от вашия автомобил.

✔️ Метод на тестването
Когато не разполагате с подходящата апаратура, която да ви предостави приблизителна представа за състоянието на амортисьорите, можете сами да извършите следният тест:

Разклатете всеки от ъглите на колата няколко пъти, освобождавайки натиска всеки път, когато колата е в най-ниското си положение и се намира най-близо до земята. Всеки ъгъл трябва да отскоча на еднаква височина и да успее бързо да се установи в нормално положение. Ако колата ви отскача повече от нормалното, амортисьорът трябва да бъде сменен.

Ако автомобилът отскача трудно, или въобще не отскача, амортисьорът вероятно има огънат бутален прът, заради повредена монтажна скоба. Когато се наложи коригиране, или смяна на амортисьора, винаги използвайте правилните инструменти за работа.

Ако планирате сами да си смените износения амортисьор, то следните инструменти ще направят процеса по подмяната много по-лесен:

  • Пружинен компресор
  • Скоба за спирачен маркуч
  • Струнна скоба
  • Въртящ се ключ

Има три основни вида амортисьори, а именно: Маслени, Газови и Телескопични.
Обърнете се към ръководството за експлоатация на автомобил ви, за да разберете какъв е вашият.

Смяна на Маслен амортисьор:

Ето стъпките, които трябва да следвате, за да поправите масления си амортисьор:

  1. Стъпка. Разхлабете гайката на буталния прът и разхлабете завъртането, като използвате гаечен ключ с правилен размер. Разхлабете и гайките на колелото. Закачете колата и маркирайте един от болтовете и джантата, преди да свалите колелото. Използвайте опорни стойки, за да бъде процесът максимално безопасен.
  2. Стъпка. Закрепете спиралната пружина с пружинен компресор. Затегнете маркуча на спирачката и свалете пружинната скоба, изключете фитингите на спирачния маркуч, не изливайте спирачната течност, тъй като тя е корозивна.
  3. Стъпка. Изключете кормилното рамо от окачването, като извадите болтовете. Извадете горните три гайки и маркирайте тяхното положение. Сега извадете подпората заедно със спирачния механизъм, като ги повдигнете.
  4. Стъпка. Преместете се на работната маса и премахнете старите вътрешни части. Захванете здраво подпората, компресирайте пружината, докато тя се движи свободно, и извадете гайката на буталния прът. Забележете позицията на демонтираните компоненти, така че те да могат да бъдат заменени в правилната последователност.
  5. Стъпка. С помощта на правилния размер ключ, свалете винта на уплътнението, но внимавайте, тъй като може да се наложи да го използвате отново. Функцията на винта е да централизира и захваща вътрешните елементи. Премахнете старите вътрешни елементи и проверете за съвместимост с новата вложка.
  6. Стъпка. Изсипете маслото. Почистете тръбата и резбите с разтворител. Напълнете епруветката с необходимото количество масло, SAE 30, или подходящ еквивалент. Новата вложка може да се постави на място.
  7. Стъпка. Внимателно поставете винта на уплътнението и го завийте здраво без да превърта. Уверете се, че новата вложка е здраво позиционирана в епруветката и буталният прът е центриран. Подгответе устройството добре, за да се получи циркулация на маслото.
  8. Стъпка. Изравнете пружината с гнездата на болтовете. Намажете лагерите. Затегнете горната гайка достатъчно, за да фиксирате монтажа. Устройството може да бъде инсталирано в автомобила.
  9. Стъпка. Горните три осигурителни гайки трябва да бъдат затегнати добре. Поставете отново кормилното рамо на мястото му и затегнете здраво гайката на буталния прът. Сменете капачката за прах.
  10. Стъпка. Поставете отново фитинга на спирачния маркуч и пружинната скоба. Монтирайте отново колелото, като се уверите, че болтовете са поставени правилно. Спуснете автомобила и затегнете болтовете на колелото здраво.
  11. Стъпка. Прокарайте спирачната линия. Препоръчва се да се провери налягането в гумите и подравняването на колелата. Задължително минете през стенд за реглаж на преден и заден мост. Ремонтът на амортисьора вече е завършен.

Смяна на газови амортисьор

Ето стъпките, които трябва да следвате при смяната на предни газови амортисьори:

  1. Стъпка. Началната процедура е същата като при смяната на масления амортисьор, за това ще преминем направо на откачването на спирачния маркуч. Хванете маркуча, свалете пружинната скоба и вече можете свободно да откачите маркуча
  2. Стъпка. Отбележете позицията на регулиращия палец, като направите резка на долната скоба. Придържайте окачването с крик, за да предотвратите изпускане. Отстранете двата закрепващи болта. Амортисьорът вече може да бъде изваден от кормилната част.
  3. Стъпка. След като развият амортисьора с пружината и сте ги извадили следвате да затегнете пружината с две скоби симетрично разположени една срещу друга, като е важно да внимавате и да ги затягате равномерно, за да избегнете отплесване. Затягате докато пружината се отлепи от горния тампон, след което развийте гайката на амортисьора, която се намира в „чашката“.
  4. Стъпка. След като сте развили гайката махнете горните тампони с лагера и всички компоненти под тях. Добре е да подмените с нови шоковия тампон и праховия маншон. Накрая можете да отстраните и пружината със закрепените скоби на нея.
  5. Стъпка. След като остане само голия амортисьор, той може да бъде заменен с новия. Уверете се, че новото устройство е в добро състояние и внимателно подменете компонентите в правилната последователност, като ги проверите за износване, или повреда. Сглобяването и поставянето става по обратния начин, а отстраняването на скобите става след като се завие гайката на амартисьора, но не и преди това. Уверете се, че спиралната пружина е подравнена с долната кухина на гнездото. Затегнете горната гайка достатъчно, за да закрепите сглобената подпора.
  6. Стъпка. Затегнете горните три гайки и поставете отново кормилното колело до долната скоба. Нанесете масло върху резбите на болтовете и ги поставете от задната страна. Нагласете гърбицата за настройка на кормилото с вдлъбнатината, отбелязана по-рано на долната конзола, и затегнете гайките. Накрая завъртете гайката на буталния прът според спецификацията на производителя. Поставете отново фитингите на спирачния маркуч. Прокарайте спирачната линия и се препоръчва да се провери налягането на гумите и подравняването на колелата. Задължително минете през стенд за реглаж на преден и заден мост.

Смяна На Телескопичен Амортисьор

Поставянето на телескопичен амортисьор е много по-лесно от монтирането на маслени или газови амортисьори. Винаги има обаче малки, но важни неща, които да имате предвид. Не забравяйте да смазвате втулките, използвайте гумен лубрикант, а не масло. При монтажни работи, горният монтаж трябва да бъде напълно затегнат само когато пълното тегло на автомобила е на колела.
И не забравяйте, че не трябва да затягате прекалено много втулките. Когато монтирате регулируеми амортисьори, следвайте инструкциите за настройка на пакета.

Преди да инсталирате новото устройство, уверете се, че то е правилно за автомобила.

Проверете всички компоненти, преди да ги смените – ако те са стари и износени, те също трябва да бъдат заменени.

Ако ви се налага да сменяте вашите амортисьори и търсите нови с високо качество от топ производители, посетете каталога на Autoo на http://autoo.bg/cat-предно-окачване-кормилна-уредба/амортисьор/. При нас ще откриете подходящия модел за вашия автомобил!

 

ВажноАко имате опасения, че няма да успеете да се справите с тази задача, ние от Autoo ви съветваме да се доверите на опитен майстор, който да се погрижи за вашата кола!

Моторните масла – Класификация

За да подберете правилно маслото за вашия автомобил вие трябва да спазите едно важно условие, а то е вискозитетът и експлоатационното ниво на маслото да отговарят на инструкцията от производителя.

Моторни масла

Вискозитетен клас на моторните масла

Той се определя съгласно стандарта SAE J 300 (Дружество на инженерите от автомобилната промишленост), като според него маслата се делят на зимни и летни.

Обозначенията за различните видове моторни масла са:

  • Летните: SAE20, SAE30, SAE40, SAE50, SAE60
  • Зимните: 0W, 5W, 10W, 20W, 25W (с W символично се обозначава Winter)
  • Всесезонните:  15W40

Експлоатационно ниво API

За бензинови двигатели: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM

Масла за бензинов двигател

  • SA и SB – тези моторни маса се използват само ако изрично се препоръчва от производителя.
  • SC – Те са предназначени за бензинови двигатели произведени от 1964 до 1967 г.
  • SD – Тези моторни масла са с подобрени миещи, антикорозионни и противоизносни добавки и не са подходящи за бензинови двигатели построени след 1971 г.
  • SE – Моторни масла са с подобрени миещи, антикорозионни и противоизносни добавки и не са подходящи за бензинови двигатели построени след 1979 г.
  • SF – Тези масла са с подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки. Те осигуряват повишена окислителна стабилност и имат подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата от категория SE. Маслата SF осигуряват добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Успешно могат да бъдат използвани и да заменят категориите SE или SC. Те не са подходящи за бензинови двигатели построени след 1988 г.
  • SG – Моторните масла от тази категория са с подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки. Те осигуряват повишена окислителна стабилност и имат подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата от категориите SF, SE, SC. Маслата SG осигуряват добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Те не са подходящи за бензинови двигатели построени след 1993 г.
    Маслата от категорията SG включват експлоатационните характеристики на маслата от категория CC предназначени за дизеловите двигатели.
  • SH – Тези масла са с подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки. Те осигуряват повишена окислителна стабилност и имат подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата, които задоволяват минималните изисквания на категория SG. Маслата SH осигуряват добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Успешно могат да бъдат използвани и да заменят категориите SG или SF. Не се препоръчва тяхната употреба за бензинови двигатели построени след 1996 г.
  • SJ – Моторните масла от тази категория са с подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки. Те осигуряват повишена окислителна стабилност и имат подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата от категориите SH. Маслата SJ осигуряват добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Успешно могат да бъдат използвани и да заменят категориите SG или SH. Не са подходящи за бензинови двигатели построени след 2001 г.
  • SL – Тези масла са с много подобрени миещи, антиокислителни, антикорозионни и противоизносни добавки. Те осигуряват повишена окислителна стабилност и имат подобрени противоизносни характеристики в сравнение с маслата, които задоволяват минималните изисквания на категория SJ. Маслата SL осигуряват много добър контрол срещу нискотемпературни и високотемпературни отложения, ръжда и корозия. Успешно могат да бъдат използвани и да заменят категориите SJ или SH. Те не са подходящи за бензинови двигатели построени след 2004 г.
  • SM – Тази спецификация на моторните масла бе въведена на 30 ноември 2004 г. и се отнася за двигатели произведени през 2005 г. и след нея. Тъй като тези масла са предназначени за двигатели снабдени с катализатори за обработка на отработените газове.

За дизелови двигатели: CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF-4, CF, CF-2. CG-4, CH-4, CI-4.

Масла за дизелов двигател

  • CA – Тези моторни масла са предназначени за дизелови двигатели, които работят с висококачествени горива в условия от леко до умерено натоварване. Благодарение на тях се осигурява защита на лагерите от корозия и отложения по междините на буталата при някои дизелови двигатели без турбо нагнетяване. Не са подходящи за дизелови двигатели, построени след 1959 г.
  • CB – Те са за дизелови двигатели работещи в условия на леко до умерено натоварване, но с по-нискокачествени горива, което налага по-добра защита от износване и отложения. Те осигуряват необходимата защита на лагерите от корозия и отложения в дизеловите двигатели без турбо нагнетяване, които работят с горива с по-високо съдържание на сяра. Не са подходящи за дизелови двигатели произведени след 1961 г.
    Маслата CB са подходящи и за бензинови двигатели, но с по-лек режим на натоварване.
  • CC – Тези моторни масла са въведени през 1961 г. и са предназначени за дизелови двигатели с или без принудително пълнене, работещи в условията от умерено до тежко натоварване, както и за някои бензинови двигатели с тежък режим на работа. Те осигуряват защита от високотемпературни отложения и корозия на лагерите на дизеловите двигатели и нискотемпературни отложения при бензиновите. Подходящи са за дизелови двигатели построени след 1990 г.
  • CD – Те са въведени през 1955 г. Предназначени са за дизелови двигатели с или без принудително пълнене, където ефикасният контрол на износване и отложение е от особено важно значение или при които се използват горива с различно качество, включително и с високо съдържание на сяра.
  • CD-II – Тази категория масла са въведени през 1985 г. Предназначени са за двутактови двигатели, изискващи особено ефикасен контрол върху отложенията и износването.
  • CE – Тези моторни масла се произвеждат от 1983 г. и са предназначени за дизелови двигатели с принудително пълнене, работещи както при ниски скорости, така и при високи натоварвания. Маслата CE са с по-добър контрол върху разхода си, нарастването на вискозитета, износването и отложенията върху буталата, в сравнение с маслата от категорията CD.
  • CF-4 – Те са въведени през 1990 г. и са предназначени за високоскоростни четиритактови дизелови двигатели и за дизелови двигатели с и без принудително пълнене, работещи при променлив режим на скоростта и натоварванията. Превъзхождат и успешно заменят маслата от категория CE по разход и отложенията на буталата.
  • CF – Тези моторни масла са въведени през 1994 г. и са предназначени за дизелови двигатели с индиректно впръскване на горивото. Те осигуряват ефективен контрол върху отложенията по буталата, износването и корозията на лагерите при работа на двигатели с естествена вентилация и свръх налягане, създадено от турбокомпресор или компресор, задвижван от коляновия вал.
  • CF-2 – Те са въведени през 1994 г. и успешно заменят маслата от категория CD-II. Предназначени са за двутактови дизелов двигатели, които изискват ефективен контрол върху износването на цилиндрите, семерингите и отложенията по буталата.
  • CG-4 – Въведени са през 1995 г. и осигуряват ефективен контрол върху високотемпературните отложения по буталата, износването, корозията, ценообразуването, окислителната стабилност и натрупването на сажди. Те са предназначени за високоскоростни четиритактови дизелов двигатели, работещи с гориво със съдържание на сяра от 0,05% до 0.5%. Особено ефективни са за двигатели проектирани да отговарят на стандартите за емисии от 1994 г.. Успешно заместват маслата от категориите CD, CE, CF-4.
  • CH-4 – Те са въведени през 1998 г. и са предназначени за високоскоростни дизелови двигатели работещи с горива със съдържание на сяра до 0,5%. Успешно заместват маслата от категориите CF-4 и CG-4.
  • CI-4 – Тези моторни масла са предназначени за високоскоростни четиритактови двигатели работещи с горива със съдържание на сяра до 0,5%, снабдени с EOK, създадени са, за да покриват изискванията на стандартите за опазване на околната среда от 2004 г. Могат да бъдат използвани вместо маслата от категориите CD, CE, CF-4, CG-4 и CH-4.

Моторните масла предназначени за използване както за бензинови, така и за дизелови двигатели са обозначени с: API CC/SD, CD/SE, SG/CC и т.н.

Други квалификационни системи за експлоатационни нива на моторните масла.

В Европа най-широко разпространение е получила спецификацията на Асоциацията на европейските автомобилни производители (АСЕА).

На 25.10.2004 г.. АСЕА публикува новите изисквания към маслата за сервизно обслужване на бензинови, лекотоварни дизелови и дизелови двигатели с устройства за третиране на отработените газове, и тежкотоварни дизелови двигатели. В тях са дефинирани минималните стойности на качествените показатели, които един продукт трябва да притежава.

До 01.11.2005 г.., всички производители на масла, имащи претенции за нови масла (отговарящи на АСЕА) трябва да са изпитани по методики 2004 година
До сега са правени две по-сериозни промени на спецификациите на моторни масла.

В издание 2004 на европейските методики на АСЕА категориите А и В са комбинирани в съответните категории А/В. Същевременно е въведена нова група Категории, като целта ѝ е създаването на спецификации за моторни масла, подходящи за най-модерните съвременни и бъдещи системи за третиране на отработените газове в бензиновите и дизеловите двигатели. Те са обозначени като Сх- категории.

Европейските методики АСЕА 2004 за класификация на маслата за сервизно обслужване включват 3 групи (класа) от тест методики:

🔶 I гр. – За бензинови и лекотоварни дизелови двигатели,

🔶 II гр. – За тежкотоварни дизелови

🔶 III гр. – За двигатели с устройства за третиране на отработените газове.

Новото в настоящето издание 2004 е, че категориите А и В се комбинират, в миналото имахме две отделни А1-02 и В1-02 категории, а сега имаме една комбинирана А1/В1-04 категория.

За всяка група от тест методики е предвиден код от две части за информация на клиентите, включващ буква, дефинираща КЛАСА (например А) и номер за КАТЕГОРИЯТА (например 1, 2, 3 …).
Освен това, всяка група има и двуцифрено число за ГОДИНАТА на внедряването на това експлоатационно ниво (например А1/В1-04).

КЛАСЪТ показва основния тип двигател, за който е предназначено маслото.

🔶 А/В – за бензинови и лекотоварни дизелови двигатели;

🔶 С – съвместими с катализаторите масла за бензинови и дизелови двигатели с устройства за третиране на отработените газове

🔶 Е – тежкотоварни дизелови двигатели.

В бъдеще могат да бъдат добавени и други класове, ако двигателите, работещи с естествен (природен) газ покажат, че се нуждаят от масло, чиито показатели трудно биха могли да бъдат отнесени към някой от наличните до сега класове.

КАТЕГОРИЯТА е за означение на маслата за различните, конкретни приложения или предназначения на този клас, свързани с някои аспекти на експлоатационното им ниво. Отговорност на всеки производител на автомобили или двигатели е да опише специфичното приложение на всяка категория масло. Маслата от една категория, може да отговарят и на изискванията и на друга, но има двигатели, в които могат да се ползват само масла от една категория от даден клас.

Основни функции на моторните масла

Функциите на маслото не се свеждат само до „смазването“ на двигателя, то изпълнява още важни функции, като:

  • Да предпази металните части от директен контакт, да намали триенето, износването и да осигури за максимално дълго време нормално експлоатационни условия.
  • Да се постигне равномерно топлинно натоварване на отделните части на двигателя, чрез отнемане на голяма част от топлината, създаваща се в резултат на горивния процес.
  • Когато двигателя работи се образуват лакове и смоли, които с помощта на моторното масло се отмиват и транспортират до масления филтър.
  • Елиминира образувалите се киселини при горивния процес и предпазва от корозия металните части на двигателя.
  • Моторното масло, също така има неутрализиращи свойства спрямо случайно попаднала вода в двигателя.

Благодарение на своя сложен комплекс комбинация от базово масло и сложни присадки всяко съвременно моторно масло (синтетично, минерално или полусинтетично) може да осъществява всички споменати по-горе функции. Голяма част от ценните качества на маслото се дължат именно на базовото масло, което е определящо и за основните му вискозитетни свойства.

При всесезонните масла те се означават по следния начин: AA W BB, където AA може да бъде 0, 5, 10, 15, 20 и 25, а BB може да бъде 20, 30, 40, 50 и 60.

Например:

✔️ 5W40 е типичен вискозитет за синтетично моторно масло.

✔️ 10W40 е типичен вискозитет за полусинтетично моторно масло;

✔️ 15W40 е типичен вискозитет за минерално моторно масло;

Като първата част ви показва какви е вискозитетни свойства има при нулеви и отрицателни температури на околната среда (например 0W40 е масло, което е препоръчително за употреба при температури до –35°C, а масло със стойности 25W50 е подходящо повече при температури до –10°C).

Когато температурите паднат под 0°C маслото губи своите смазочни качества и се превръща в гъста течност, това силно затруднява запалването на двигателя от стартера и не се осъществява така важното смазване на металните части в най-важните първи секунди от стартирането на двигателя.

Последната част от означението е за работната температура на маслото.
В посочения ред 20, 30, 40, 50 и 60 са стойности, които показват при работна температура повишаване на вискозитета на смазочния продукт, а освен това тези стойности ще ви насочат към подходящото масло в зависимост от температурата на околната среда, видът на двигателя и режимът на експлоатация.

Трябва обаче да знаете, че посочените стойности са само ориентировъчен диапазон на границите, в който се движи вискозитета при дадена температура, но те нямат пряка връзка между дадената цифра и вискозитета на маслото.

Важно е също така да знаете, че съществува логическа връзки между двете части от означенията. Например при тези две масла 0W20 и 0W40 макар, че имат еднаква стойност за вискозитет при ниски температури, при реални такива, то маслото по-добри свойства ще бъде с означение 0W20.

Маслата имат, освен вискозитетни класове и различни експлоатационни характеристики, по два общоприети стандарта, както и одобрения на производителите на превозни средства.

1. Буквени означения, според Американския Петролен Институт API, които показват продукт предназначен за:

  • S – за бензинови двигатели
  • C – за дизелови двигатели

А символът след това означение показва експлоатационното ниво на маслото.
Високият клас масла можете да разпознаете по това колко по-назад се намира буквата в означението. В този ред A, B, C, D, E, F, G, H, J, L, M се повишават както изискванията, така и качествата на маслото.

Например при масла с означение SJ/CF означава, че са подходящи както за бензинови (SJ) и дизелови (CF) двигатели.

Важно е да отбележим, че има ясна посока, при която се покачва качеството на моторните масла, като всеки следващ стандарт включва и превъзхожда предходния. Два са основните недостатъци – няма разлика при леки и товарни дизелови двигатели и второ по-либералните му изисквания са много повече отколкото при стандарта ACEA.

2. Означения според Асоциацията на Европейските Производители на Автомобили ACEA, която показва продукт предназначен за:

  • A – бензинови двигатели;
  • B – за дизелови двигатели на леки и лекотоварни автомобили.

Символът след тях е поредна цифра от 1 до 5 и означава:

✔️ С цифрите 1 и 5 – „гориво икономисващ“ клас масла;

✔️ С цифрата 2 – Масло за нормално натоварени бензинови и съответно дизелови двигатели;

✔️ С цифрата 3 – Масло предназначено за съвременни високо натоварени бензинови или дизелови двигатели;

✔️ С цифрата 4 – Масло, което е предназначено само за гамата на дизеловите двигатели и покрива изискванията на дизеловите двигатели с директно впръскване на горивото.

Например смазочен продукт с означение А3/В3 според горния стандарт може да се използва при високо натоварени бензинови (А3) и високо натоварени дизелови (В3) двигатели на леки и лекотоварни автомобили .

  • Се нов елемент в стандарта, който се отнася за продукти с ниско съдържание на пепел. Те са насочени към новите дизелови двигатели, които имат филтър за твърди частици (DPF филтър) и система за контрол на отработените газове.

Така според различните модели масла означени с цифри от 1 до 4 се покриват изискванията на различни производители като:

✔️С1 – на FORD

✔️С2 – на PSA Peugeot и Citroen

✔️С3 – на Renault и останалите европейски производители на автомобили

✔️С4 – е подобрена версия на С3;

  • Е – е символ, с който се маркират продуктите за тежко натоварени дизелови двигатели на автобуси, камиони и други транспортни превозни средства.

Символът след него е поредна цифра от 1 до 7 и означава масла подходящи за нормално и високо натоварени дизелови двигатели като:

✔️ Цифрата 1 – за нормално натоварени дизелови двигатели;

✔️ Цифрата 2 – за високо натоварени дизелови двигатели до Euro 1 включително;

✔️ Цифрата 3 – за съвременни високо натоварени дизелови двигатели Euro 1 и Euro 2, с удължен пробег между смените до 45 000 км.;

✔️ Цифрата 4 – за най-съвременни високо натоварени дизелови двигатели Euro 2 и Euro 3, с удължен пробег между смените до 100 000 км.;

✔️ Цифрите 5 и 7 -за най-съвременни високо натоварени дизелови двигатели Euro 2, Euro 3, с удължен пробег между смените до 60 000 км;

✔️ Цифрата 6 – за най-съвременни високо натоварени дизелови двигатели Euro 4 и Euro 5, с удължен пробег между смените до 100 000 км;

3. Одобрения на производителите на транспортни средства

Те са с най-прецизни и стори изисквания спрямо моторните масла. Най-лесно можем да определим какви са качествата и приложенията на маслото от одобренията върху етикета на флакона. При леките и лекотоварните автомобили най-често се използват одобренията на DC-Mercedes Benz и VW, докато при товарните на MAN, Mercedes и VOLVO.

При синтетичните масла, производителите имат широк диапазон на действие и могат да извършват „измами“ по отношение на техните съставки.
Минерална база и добавки се откриват при добрите минерални масла, докато при полусинтетичните се наблюдава комбинация от пакет синтетични добавки и минерална база.

Синтетичните масла биват разделени в 3 принципно различни вида или техни комбинации:

✔️ Естерни и диестерни съединения – имат най-висока цена от всички видове, но за сметка на това имат високи експлоатационни качества.

✔️ Хидрокрекинг – най-евтиния вариант с добро качество, което представлява дълбоко очистено минерално базово масло.

✔️ Поли алфа олефини – са с отлични качества, на относително ниска цена и са типичен вид синтетично базово масло.

С помощта на тази категоризация се дава много по-добра и реална представа относно технологичното равнище и действителни качества на различните масла и компании. Чувствителна разлика има между трите групи синтетични масла и техните експлоатационни характеристики. Най-голяма е разликата при естерните синтетични масла и тяхната висока термична стабилност, която им гарантира по-дълъг период на експлоатация и постоянство в свойствата през целия срок на ползване.

Ако след всичко прочетено вече сте наясно с видовете масла и техните характеристики, и се чувствате готови да изберете сами масло за вашия автомобил можете да разгледате каталога с моторни масла на Autoo.bg, където ще откриете богат асортимент от видове на доказани марки като Shark, Castrol, Elf, Ravenol и други.

 

 

ВажноВъпреки това ако вашия автомобил се нужда я от подмяна на маслото и вие не сте сигурни какво точно да изберете, ние от Autoo ви съветваме да се доверите на опитен майстор в оторизиран сервиз, който да се погрижи за вашата кола!

 

 

Източници:

https://bg.wikipedia.org/wiki/Двигателно_масло 

http://carendar.blogspot.bg/2010/02/blog-post_3487.html

http://auto-pz.net/viewtopic.php?f=17&t=3886&start=0

http://forum.fiat-bg.org/viewtopic.php?p=79670

 

Как да подмените газовите амортисьори, които държат капаците (преден или заден) на автомобила

Отваряте предния или задния капак на вашия автомобил и установявате, че газовите амортисьори, които го държат не работят. И пред вас стои въпросът: Как бързо и лесно да ги смените с нови?

Ние ви предлагаме решение на  този въпрос с няколко прости стъпки:

ИнструментиНужни инструменти:

  • Средно голяма права отвертка

 

Нужни части:

нужни части

  • За да изберете нужната ви част посетете нашия сайт www.autoo.bg. В полето за търсене въведете марката на вашия автомобил. И с нейна помощ намерете частта, която желаете да смените. Имайте предвид, че всяка резервна част е щампована с каталожен номер, който също може да ви помогне в търсенето.
  • Ако все пак изпитвате затруднения и до сега не сте търсили части онлайн, консултирате с нас на телефон ☎️ 0884 222 383.
    Кажете ни марката на автомобила ви, каталожния номер на търсената от вас част (ако сте го открили) или размерът ѝ, а откриването ѝ оставете на нас.

Други инструментиДруги:

  • Монтажна кукичка – В случай, че ябълката на новия амортисьор е различна от гнездото му.
  • Предпазни ръкавици – За личната ви безопасност

 

ВажноВнимание!

Преди да разглобите газовите амортисьори подпрете капаците, за да не се нараните.

 

Прилагаме няколко снимки, които ще ви помогнат да смените бързо и лесно газовия амортисьор на вашия автомобил.

фиг.1
 газови амортисьори

фиг.2 газови амортисьори

фиг.3смана на газови амортисьори

фиг.4смана на газови амортисьори

Ако изпитвате някакви затруднения и имате въпроси, не се колебайте да се свържете с нас и нашите специалисти с удоволствие ще ви отговорят.

 

ВажноАко имате опасения, че няма да успеете да се справите с тази задача, ние от Autoo ви съветваме да се доверите на опитен майстор, който да се погрижи за вашата кола!

Как да намерим и сменим топлинния датчик?

Датчикът за температурата на охладителната течност е от особена важност за добрата работа на вашия автомобил, тъй като неговата основна задача е да следи промяната на температурата на охладителната течност и да променя своето съпротивление спрямо нея. Температурата на охладителната течност е много важен показател и тя влияе върху целия процес на работа на двигателя по време на движение и на празен ход. Ако датчикът за температурата на охладителната течност е неизправен това би могло да се отрази върху разхода на гориво, на оборотите при празен ход на автомобила ви, на неговата мощност, както и на запалването на двигателя при студено време.

За да осигурите отлична работа на двигателя на вашия автомобил е най-добре да замените неизправния топлинен датчик с нов. Смяната му не изисква кой знае какви умения и познания от ваша страна, но въпреки това си има своите тънкости.

За целта ще са ви необходими следните инструмент :

Инструменти

 

Инструменти:

    • Малка плоска отвертка (минус)

 

нужни частиНужни части:

 

Други инструментиДруги:

    • 1 литър антифриз или дестилирана вода
    • Лични предпазни средства – ръкавици

 

Смяна на датчикът за температурата на охладителната течност.

ВажноВАЖНО!
Ако сте решили да смените датчика, след като сте шофирали вашия автомобил, най-добре е да изчакате да минат няколко часа, преди да се захванете с тази работа, тъй като има опасност да си изгорите ръцете.


1. Как да намерите датчикът?

Той обикновено се намира на корпуса на водната помпа или на колектора преди термостата. как да открием термо датчика
как да открием термо датчика

Оригиналният сензор обикновено е черен с четири пина, но цветът може да варира и в сивата гама. За да сте сигурни отстранете закачения кабел и го проверете.Термодатчик
Преди да извършите смяната на сензора отворете капачката на разширителния съд, за да може да излезе налягането на водната система. След това с ръка стиснете някое от водните съединения, които са свързани с радиатора и завъртете капачката на разширителния съд, по този начин ще създадете вакуум в системата.

2. Смяна на датчикът

Откачете скобата с помощта на отвертката и освободете датчикът. Когато го издърпате е нормално от системата да изтече малко антифриз, нека това не ви тревожи.
Проверете О-пръстена дали е на него или е останал на мястото, където е бил поставен датчика до сега. Поставете новия сензор с новия О-пръстен.
След това го разместете, като упражните лек натиск, за да се уверите, че е на мястото си, както и О-пръстенът.

ВажноАко имате опасения, че няма да успеете да се справите с тази задача, ние от Autoo ви съветваме да се доверите на опитен майстор, който да се погрижи за вашата кола!